آموزش بورس و بازار سرمایه
آموزش سرمایه گذاری در بورس
این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی میباشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.
تبلیغات
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها
۱ اسفند۹۸
آموزش تحلیل بنیادی در بازار سرمایه
آموزش تحلیل بنیادی و استفاده از آن در خرید سهام شرکتها یکی از روشهایی میباشد که سرمایه گذاران در حال حاضر از آن استفاده میکنند. سرمایه گذاران با استفاده از فاکتورهایی مانند فروش شرکت، بهای تمام شده و درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت تشخیص میدهند که یک شرکت به چه میزان قادر است سود سازی داشته باشد و بعد از تحلیل به یک برآورد کلی از سود شرکت دست پیدا میکنند و سپس با استفاده از روشهای مختلف ارزش گذاری به یک قیمت مناسب برای شرکت میرسند و در صورتی که قیمت بازار از ارزش برآوردی سهم کمتر باشد اقدام به خرید و در صورتی که قیمت بازار از قیمت براوردی سهم بیشتر باشد اقدام به فروش سهم میکنند و یا از خرید آن صرف نظر میکنند. در ادامه برخی از روشهای ارزش گذاری سهم را خدمتتان عنوان میکنم که میتواند کمک بسیاری زیادی در خرید سهام شرکتها داشته باشد. البته توضیح کامل آن در کلاس آموزش بورسویژه تحلیل بنیادی آموزش داده میشود.
نسبت P/E چیست
یکی از رایج ترین روشهای ارزش گذاری در تحلیل بنیادی استفاده از نسبت p/e میباشد که در بین سرمایه گذاران از محبوبین بالایی برخوردار است. در این بخش سعی میکنیم در خصوص ارزش گذاری با استفاده از p/e توضیحاتی را دهیم.
در آموزش تحلیل بنیادی نسبت P/E بیانگر این است که قیمت سهام شرکت در حال حاضر چند برابر آخرین سود تحلیلی آن شرکت است یا به عبارت دیگر اگر شرکت هر سال تمام سود محقق شده خود را در مجمع تقسیم کند چند سال طول میکشد تا این رقم به قیمت فعلی سهام شرکت برسد. به عنوان مثال اگر نسبت p/e شرکتی برابر ۳۰ باشد یعنی سرمایه گذار حاضر است به ازای ۱ ریال سود شرکت ۳۰ ریال پرداخت کند. حال اگر این نسبت برابر۵۰ باشد نشان دهنده این است که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال سود شرکت ۵۰ ریال پرداخت کند. حال به نظر شما ریسک سرمایه گذاری در کدامیک از حالتها بیشتر است؟؟؟
در ارزش گذاری شرکت با استفاده از P/E ، نسبت P/E هر سهم در واقع انتظار سرمایه گذار از چشم انداز آینده شرکت برای رشد و توسعه میباشد. به عنوان مثال اگر شرکتی چشم انداز مناسبی برای آینده داشته باشد سرمایه گذاران حاضر به خرید سهام شرکت میباشند. نسبت p/e معمولا نشان دهنده نظر سرمایه گذاران بازار درباره شرکت میباشد و عموما برای شرکتهای خوب و رو به رشد مقدار بالاتر و نشان دهنده این است که بازار به این شرکتها خوش بین است و بر این باور است که شرکت توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام را دارد. به همین طریق شرکتهایی که بازار دید مثبتی به آنها ندارد عموما نسبت P/E پایینی دارند زیرا بازار به رشد سود آوری این شرکتها یا افزایش قیمت سهام آنها در آینده بدبین است. اما سوال اینجاست که نسبت P/E یک شرکت بر اساس چه چیزی تعیین میشود. برای تعیین نسبت P/E در بازار سرمایه ابتدا باید نسبت نرخ بازده بدون ریسک ( سرمایه گذاری در بانک) را بررسی کرد. فرض کنید نرخ سود بانکی ۲۰ درصد باشد. یعنی اگر شما یک میلیون تومان پول را در بانک سرمایه گذاری کنید تقریبا ۵ سال طول میکشد که به اصل سرمایه خود برسید. پس در این حالت P/E بانک برابر ۵ میباشد. بنابراین زمانی که قصد داریم P/E بانکها را مورد بررسی قرار دهیم از این نسبت و مقایسه آن با بانک استفاده میکنیم.
آموزش تحلیل بنیادی و ارزش گذاری شرکت با استفاده از p/e
یکی از روشهای ارزش گذاری شرکتهای بورسی که بسیار در بین سرمایه گذاران رایج است استفاده از نسبت P/E میباشد. حال برای محاسبه قیمت تحلیلی سهم باید دو عامل را مورد بررسی قرار داد که یکی سود تحلیلی هم سهم و دیگر P/E تحلیلی میباشد. سود تحلیلی هر سهم سودی میباشد که سرمایه گذار با استفاده از صورتهای سود و زیان شرکت برآورد میکند. به فرمول زیر توجه کنید.
همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید در تحلیل بنیادی و ارزش گذاری شرکتها به این روش باید سود تحلیلی شرکت مورد نظر را برآورد کنید و سپس آن را در P/E تحلیلی ضرب کرد تا ارزش شرکت به دست آید. حال در مرحله اول به سراغ سود تحلیلی شرکت میرویم. برای بدست اوردن سود تحلیلی شرکت سرمایه گذار باید به مباحث تحلیلی بنیادی شرکتهامسلط باشد تا بتواند با بررسی صورتهای سود و زیان شرکت قادر به برآورد فروش، بهای تمام شده و درآمد حاصل از سرمایه گذاریها گردد تا بر اساس آن بتواند سود شرکت را برآورد کند. حال سرمایه گذار سود برآورد شده از طریق تحلیل بنیادی را باید در یک P/E ضرب کند تا بتواند ارزش هر سهم شرکت را بدست آورد. البته برخی از سرمایه گذاران با استفاده از حاشیه سود خالصو حاشیه سود ناخالصبه یک برآورد کلی از سود شرکت دست پیدا میکنند که آن هم باید در p/e شرکت ضرب شود.
انواع P/E در ارزش گذاری شرکتها
در ارزش گذاری شرکتها سرمایه گذاران از P/Eهای مختلفی استفاده میکنند که در این قسمت در خصوص برخی از آن توضیح میدهیم.
ارزش گذاری شرکت با P/E تاریخی : فرض کنید سود هر سهم شرکتی ۱۰۰ تومان و قیمت سهم ۸۰۰ تومان باشد. در این حالت سهم با P/E=8 در بازار معامله میشود. حال فرض کنید سود تحلیلی هر سهم در سال آینده ۲۰۰ تومان برآورد شود و قیمت سهم در بازار در محدوده ۱۶۰۰ تومان باشد. در این حالت باز هم سهم با P/E=8 معامله میشود و این روند را برای چند سال داشته باشیم. این نشان میدهد که سهم همیشه تمایل دارد در محدوده P/E تاریخی خود معامله شود. حال با فرض تغییرات سود شرکت باز هم محدوده معاملاتی سهم در محدوده P/E تاریخی خود خواهد بود؛ یعنی اگر برآورد سود شرکت برای سال آینده ۳۰۰ تومان باشد باز هم سهم با p/e=8 در بازار و با ارزش ۲۴۰۰ تومان معامله خواهد شد. البته این موضوع را هم مد نظر داشته باشید در صورتی که روند سود سازی شرکت به کلی تعییر کند و شاهد رشد فروش شرکت و افزایش سود آن به مرور زمان باشیم شرکت از p/eتاریخی به p/e رشدی تغییر خواهد کرد.
ارزش گذاری شرکت با P/E میانگین بازار : بسیاری از شرکتهایی که در بازار سرمایه معامله میشوند همواره با p/e میانگین p/e بدون ریسکبازار معامله میشوند. برای بسیاری از شرکتهای پتروشیمیو فلزات اساسی که در بازار معامله میشوند شاهد این موضوع هستیم. از طرفی نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که بسیاری از شرکتهایی که در گروه فلزی و پتروشیمیدر حال معامله میباشد روند سود آنها در طی سالیان مختلف با درصد کمیکاهش و یا افزایش پیدا میکند و از آنجا که سرمایه گذار چشم انداز مناسبی برای سهام این شرکتها متصور نیست به آن p/e بالایی نمیدهد. به عنوان مثال فرض کنید که سود یک شرکت پتروشیمیدر سال ۹۴ برابر ۲۰۰ تومان، در سال ۹۵ برابر با ۲۱۰ تومان، در سال ۹۶ برابر ۱۹۵ تومان و در سال۹۷ برابر با ۲۲۰ تومان باشد. همانطور که مشاهده میکنید در سود شرکت در طی چند سال گذشته تغییرات زیادی وجود نداشته است و به همین دلیل سرمایه گذار در وضعیت فعلی چشم انداز مناسبی از افزایش سود شرکت ندارد و به همین دلیل تمایلی ندارد که p/e بالایی به شرکت بدهد و میتوان گفت که p/e سهم در ارزش گذاری به اندازه p/e بدون ریسک بازار یعنی معادل ۵ با فرض سود ۲۰ درصد بانکی خواهد بود. یعنی اگر سرمایه گذار برای سال جاری برآورد کند که سود تحلیلی شرکت ۲۳۰ تومان است باید آن را در p/e تحلیلی معادل ۵ ضرب کند و بدین صورت ارزش شرکت ۱۱۵۰ تومان خواهد شد.
ارزش گذاری شرکت با P/E رشدی : شرکتهای رشدی به شرکتهایی گفته میشود که سود آن در طی بازههای زمانی مختلف افرایش مییابد. فرض کنید شرکتی در گزارش ۳ ماهه خود سود ۳۰ تومانی و در گزارش ۶ ماهه خود سود ۷۵ تومانی و در گزارش ۹ ماهه خود سود ۱۱۰ تومانی آنهم به صورت عملیاتی بسازد. با نگاهی به فروش شرکت میتوان به این نتیجه رسید که مقدار فروش شرکت افزایش یافته است و میتوان انتظار افزایش بیشتر آن را در آینده نیز داشت. از آنجایی که فروش مقداری شرکت در حال افزایش است میتوان به این نتیجه رسید که شرکت چشم انداز مناسبی در آینده دارد. حال افرایش مقداری فروش میتواند به دلیل پیدا کردن بازار جدید و همگام با آن افزایش ظرفیت تولید و یا حتی طرحهای توسعهای شرکت باشد. با در نظر گرفتن این موضوعات سرمایه گذار چشم انداز مناسبی برای شرکت در نظر میگیرد و به همین دلیل p/e سهم همگام با افزایش تقاضا برای خرید سهم افزایش مییابد. خب حال باید بدانید که چرا شرکتی که قبلا با p/e=6 در بازار معامله میشود در حال حاضر با p/e=10 در بازار معامله میشود. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که شرکتهایی که در آن سفته بازیتوسط عدهای اتفاق میافتد p/e آن به شدت افزایش مییابد و اگر همراه با افزایش قیمت شاهد تفییر خاصی در گزارشهای بنیادینباشیم شاهد کاهش p/e سهم بعد از رشد قیمت اخیر و خارج شدن سفته بازان از سهم خواهیم بود.
پیشنهاد میشود مقالات زیر را هم مطالعه کنید.
صندوق طلا در بورس : ابزاری برای خرید و فروش طلا
خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوقها مد نظر قرار دهیم
خرید کتابهای بورسی
- ۹۸/۱۲/۰۱